Senaste inläggen

Av ulrika magnusson - 11 januari 2015 19:19

Har tittat på Pernilla Alms bok under ett tag nu, den hon skrivit om läxor. Närmare bestämt en bok där hon framlägger sin syn på en likvärdig skola som en skola där konventionella läxor inte finns med som ett naturligt inslag. Har köpt en tjänst på internet som innebär att jag kan lyssna på böcker, just nu lyssnar jag på ytterligare en bok av Stephen King, mot bättre vetande förstås. Pernilla Alms bok kan jag läsa via datorn, eller läsplattan/mobilen, det blir inte riktigt som att bläddra papperssidor men det är nära nog. Det tar emot att läsa boken på grund av att det här med läxor är en ickediskussion bland pedagoger, och jag vet att det blir svårare att inte väcka debatt ju längre in i boken jag kommer. 

Intressant...



Av ulrika magnusson - 28 december 2014 23:21

Har precis läst ut Walter Mischels bok om Marshmallowtestet och kom ganska snart efter det att tänka på alla böcker jag läst och alla författare som jag tar till mitt hjärta. Det är nästan som Emils gubbar som han täljer i snickarboden, läsning är för mig en högst frivillig time-out från omvärlden och jag skulle också vilja beskriva min läsning som ett mentalt täljande. Mina tankar prövas mot nya och erfarenheter träder fram, har också en inre bild av att jag har en hylla i ett inre rum där de alla finns för mig att plocka fram när jag behöver eller vill träffa dem. Walter Mischel sitter på en av hedersplatserna på den där hyllan, som en liten finurlig farbror bredvid en påse Marshmallows. Han har bidragit till att jag nu utökat mitt ordförråd med den nya bekantskapen plasticitet. En av poängerna i boken är att hjärnan är plastisk till sin karaktär allså möjlig att omforma och träna upp. Detta har några som gör anspråk på att tolka hans resultat av nämnda test glömt bort, det blir nästan som om den där Marshmallowsen predestinerar personer till att lyckas eller misslyckas. Så är det ju inte! Och nu när jag vet om att det finns belägg för både plastisitet och vikten av självkontroll så vore det rent av ansvarslöst att inte använda denna kunskap i klassrummet. Ska göra testet med mina elever när jag kommer tillbaka efter lovet, ska berätta om Walter och hans godis och förhoppningsvis tuta i en och annan elev att hjärnan är en muskel. Läser för närvarande How to cure a fanatic av Amos Oz, har slukat en annan av Stepen King och har kvar några noveller av Alice Munro. Det finns gott om plats för fler på min inre hylla. Du och jag Emil!

Av ulrika magnusson - 14 december 2014 13:56

Är ju obotligt nyfiken på vad olika it-möjligheter kan erbjuda mig och mina elever i vår vardag. Blev tipsad om e-twinning, en sajt som kan liknas vid ett globalt lärarrum. Ville bara undersöka vad som skulle hända om jag skickade ut min idé om lärande prov i cyberrymden och rätt som det var fanns det ett meddelande där. Vid ett annat tangentbord sitter någon som tycker att det här verkar intressant och vi har nu börjat undersöka vad vi kan hitta på tillsammans. Känner mig nästan lite yr av vilka möjligheter som kan öppna sig i och med denna kontakt, väntar ju också på beskedet som ska öppna dörrarna in till forskarna på Borås högskola som också vill samverka. Ska egentligen lämna in ett arbete distanskursen i engelska, men nu blir det Spotify surf en stund och en och annan glädjedans!

Av ulrika magnusson - 3 december 2014 21:04

På onsdagar tar jag en välbehövlig paus från allt och sätter mig i en källare och målar porslin. Vi är en liten grupp som har gemnsamt att vi alla är fascinerade av vad man kan skapa med färg och ritverktyg. Kanske inte behöver säga att jag har en del stående i skåpen! Med på kursen sitter en yngre tjej som går på högstadiet, hon har inte kunnat vara med de senaste gångerna eftersom hennes lärare har strösslat prov över eleverna. Idag var hon med och hon sa att "det blir såhär när lärarna ska sätta betyg, då måste de ge oss en massa prov". Mina tankar far iväg med mig och jag kan villigt erkänna att det börjar koka djupt inom mig. Att behöva plugga som en besatt för att läraren ska få ett betygsunderlag, då är det något som är fel enligt mitt sätt att se det. Hade en dragning om mina ideér om lärande prov för några av mina kollegor och att ämnet känns angeläget och "hett" kändes verkligen av under denna stund. Jag skulle så här långt in i texten vilja skriva något klokt som lösning på ovanstående problem, men jag väljer att återkomma om detta, behöver samla mina trupper först och överlägga med kloka böcker. Jag kan bara konstatera att det är ett problem som en professionell lärarkår måste ta sig an. 

Må väl!

Av ulrika magnusson - 26 november 2014 22:07

Av ulrika magnusson - 26 november 2014 21:56

Fortsätter att läsa Benjamin Zander och jag blir i takt med läsandet alltmer fascinerad av vad han faktiskt skriver. I det senaste kapitlet skriver han om att vi i samhället och skolan alltid verkar tävla med varandra om saker vi aldrig kan vinna eftersom man aldrig kan bli riktigt färdig med det vi håller på med. Att tävla i ökad måluppfyllelse leder oss i en destruktiv riktning och vi blir aldrig nöjda med oss själva, för om man är vad man gör kan man alltid göra mer. Han vänder på tänkandet och menar att vi istället varje dag ska ställa oss frågan; vad kan jag bidra med idag? Alltså inte ha färdiga ramar att mäta prestationer med utan att se varje bidrag som betydelsefullt. 

Idag har klassen och jag spenderat en heldag i Göteborg och jag fick mig en tankeställare idag när vi satt och väntade i entrén till Världskulturmuséet. Jag tänkte på boken jag också håller på och läser nämligen Marshmallovtestet och när vi satt där och väntade var det några av mina elever som hade svårt att vänta och gick och uttryckte sitt missnöje med detta. Det fanns också andra elever som hittade på olika strategier för att göra väntan mer uthärdlig och det blev tydligt för mig att elever med strategierna förmodligen skulle vara de som kunde skjuta upp den snabba belöningen. Häftigt när man kan använda det man läst som raster för att förstå omgivningen.

Ska strax krypa i säng och läsa några sidor!

Av ulrika magnusson - 16 november 2014 11:35

Har precis beställt en bok av Patricia Diaz som har skrivit om bedömning och it-verktyg. När man hör om hur personer halkar in i olika sammanhang kan det låta helt otroligt ibland. För min del är det helt otroligt att jag använder mig av datorer, Ipads och liknande i klassrummet. Mina kollegor brukar ibland lite retsamt påminna mig om en utrensning av materialförrådet och hur arg jag blev när någon fått för sig att slänga kassettband. Det fanns till min glädje några kvar som jag tog hand om och därefter skyddade så gott jag kunde. Det här var inte för så länge sedan och nu idag har jag inga planer på att använda dessa. Nu flippar vi i klassen läxor så att det ska underlätta när man som elev sitter hemma, och jag kommer hela tiden på nya sätt att använda mig av Ipads. Häromdagen hade jag en grupp pojkar som jag skulle ha svenska med och då använde vi oss av pages och anteckningar för att skapa och redigera olika textuppgifter. Det var en lektion som både eleverna och jag lärde oss mycket på och vi hade en trivsam stund tillsammans. Har anmält mig och klassen till ett tillfälle då vi förhoppningsvis ska få berätta om hur vi gör för att utveckla lärandet och att vi gör detta tillsammans med varandra och med de olika verktyg som finns idag. Nu ska jag snart lämna in min muntliga redovisning på den kurs i engelska som jag går, jag går in på en sida, trycker på en knapp och delar sedan länken. En praktik ganska långt ifrån hur jag använde mig av mina kassettband.  

Av ulrika magnusson - 7 november 2014 11:06

Det har varit en riktigt trevlig vecka med farmorsbesök i klasserna, farmodern hade varit lärare själv och var så imponerad av vår verksamhet och självklart av de fantastiska eleverna. Tänk vad mycket det faktiskt gör när någon kommer och kikar in i vår annars så slutna vardag och även talar om vad man tycker och tänker. Vi talade om yrket, om eleverna och hur viktigt vårt jobb faktiskt är och hur vi kan få barn/ungdomar att växa i sin kunskap. Hon var med när vi i klassen deltog i uttagningen till vi i femman och vi kunde konstatera att trots vår gemensamma lärarbakgrund så kunde vi faktiskt inte alla frågor. Hade Benjamin Zander varit med skulle han ha utbrustit "so fascinating" och sträckt upp händerna i luften, det är hans recept när man upptäcker ett lärtillfälle!

Trots vår ytterst bristfälliga möjlighet att alltid ha kontakt med internet så har jag undersökt en del sidor och hittat factlab.com där man utifrån olika parametrar kan jämföra länder i hela världen. Jag gjorde en snabb undersökning och slog på hur stor del kvinnor det sitter i fängelserna i Sverige, Australien och Bahamas och fick fram ett stapeldiagram på detta. Öppnar för många möjligheter att utforska världens länder!


SO FASCINATING! 

Ovido - Quiz & Flashcards