Direktlänk till inlägg 16 mars 2016

Metaforer och tankebilder om skolan

Av ulrika magnusson - 16 mars 2016 20:42

Jag har en något udda hobby som jag utövar under min yrkesverksamma vardag, nämligen att jag samlar på kommentarer, från lärare, föräldrar och elever. Det behöver inte alls vara kommentarer som är till mig eller som ens handlar om något jag är delaktig i. De kommentarer som kvalificerar sig till mitt kommentarsalbum är de som bidrar till att uttrycka en tankebild eller en metafor om hur någon eller något är beskaffat. Vi försöker alltid göra vår omgivning så begriplig och hanterbar som möjligt och då är det heller inte konstigt att vi målar upp tankebilder där olika delar av en ibland obegriplig vardag blir till något som man förstår. Men jag tror att det finns konstruktiva och destruktiva tankebilder som vi bär med oss och sorterar in händelser och personer i. Får visst belägg för det när jag hittar boken Metaforernas tyranneri där författarna Östen Ohlsson och Björn Rombach skriver att det finns tankebilder som ibland stelnar till sanningar och blir självuppfyllande. Tänker också på en inspirerande lärare från Högskolan i Borås, Christer Wede som fångade in elevers bild av skolan i olika tankemodeller, här återfanns bilden av skolan som ett fängelse, där lärarnas främsta uppgift var att kontrollera och tillrättavisa eleverna, i skolan som en fritidsgård blev eleverna till deltagare i ett mingelparty där lärarna i bästa fall såg till att mingelpartyt kunde fortsätta och att inget störde att eleverna kunde umgås på ett trivsamt sätt. Om skolan sågs som en klättervägg eller trappa var det främsta skälet för att vistas där att kunna ta ett steg vidare i en tänkt karriär och där den individuella framgången sågs som viktigare än vad gruppen gjorde tillsammans. Den bild som kan anses som mest positivt laddad är skolan som ett växthus där alla får utvecklas och känna lärandet och växandets glädje, lärarens uppgift blir att se till att jordmånen för lärandet är god och att alla får den näring som hon/han behöver. Kommentarer jag samlar silas genom det raster som olika bilder utgör, vilket synsätt faller kommentaren inom och vilken metafor bidrar den till att utforma? Självfallet är det inte så enkelt att det går att renodla den ena bilden från den andra på ett enkelt sätt men de samlade kommentarerna blir såsmåningom till ett sätt att betrakta såväl sin lärarroll som synen på kunskapen och då naturligtvis också eleven och dess föräldrar. Om jag har förstått saken rätt så är det detta som kan benämnas som en skolas kultur, och då kan man inte annat än nämna Gunnar Berg som ägnat sin yrkesgärning åt att skriva om kulturbärare och skolkulturer. Han skriver i en artikel på sidan Skola och samhälle (skolaochsamhalle.se) om att bristen inom skolans organisation ibland ses som en brist i styrkedjan där statsmakten utgör kedjans ena länkslut och läraren i klassrummet det andra. Åtgärden för att förbättra svensk skola blir då att hitta en balans i de länkar som utgör kedjan. Gunnar Berg vänder sig mot denna metafor av skolan och menar att det är mer rättvisande att beskriva komplexiteten i skolans styrning som ett korsdrag av olika intressen och viljor, det är då inte lika lätt att åtgärda ett korsdrag som en styrkedja. 

Vilka tankebilder och metaforer göder jag och vilka konsekvenser får dessa för mina elever? Att jag och andra gör det och att konsekvenserna infinner sig är enligt mig ett faktum. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Ovido - Quiz & Flashcards