Direktlänk till inlägg 31 januari 2016

Prov som leder elever i fel riktning

Av ulrika magnusson - 31 januari 2016 16:06



 



Dessa tänkvärda ord skriver Carmen Winding på facebook-gruppen The Big Five. Jag kan inte annat än hålla med henne och tycker att dessa diskussioner och åsikter högst sällan eller aldrig vädras inom skolans värld (förutom på liknande facebooksidor). Faran med detta är att vi fortsätter i de fotspår som trampats till pedagogiska stigar och som det naturligtvis är lättare att följa än att våga ta ett sidospår. Hur gör vi då eleverna till personer som njuter av euforin som infinner sig när man lärt sig något för sin egen skull och inte för att andra vill det? Jag återkommer snart med mina reflektioner i frågan. 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Ovido - Quiz & Flashcards