Direktlänk till inlägg 25 januari 2016

Att döda en lektion

Av ulrika magnusson - 25 januari 2016 10:07

Det är ganska många saker jag kan titta tillbaka på under min lärarkarriär och det är långt ifrån allt jag kan säga att jag är stolt över. Får trösta mig och mina kollegor i samma situation med att vi förmodligen gjorde så gott vi kunde utifrån vad vi visste då, och att jag iallafall arbetar med att utveckla mig så gott jag kan. En del i den utvecklingen består i att ta del av vad kloka föregångsfigurer säger om hur vi kan utforma den pedagogiska verksamheten. Dylan Wiliam är dels en guru vad gäller formativ bedöming, men han är också en forskare som tagit tag i de metoder som är en del av hans teoretiska resonemang. Är inne i läsandet av hans bok Handbok i formativ bedöming och får just den där känslan av "ostolthet" när jag läser om hur man med största säkerhet stryper all entusiasm och kreativitet. Hans bestämda rekommendation är att inte presentera allt för abstrakta eller specifika lärandemål innan lektionen sätter igång, han anger tre skäl till detta; för det första vet man som lärare inte alltid vart lektionen kan ta vägen och man kan missa viktiga erfarenheter för såväl lärare som elev om man från början försöker styra lektionen. Det andra skälet är att eleverna måste utföra något för att kunna ha en erfarenhet av vad det är de ska lära sig och resan kan bli förstört av att man i förväg talar om vart eleverna är på väg. Det tredje och enligt Wiliams, viktigaste skälet är att receptet på en oinspirerande lektion är att börja varje lektion med ett lärandemål. Anledningen till att Wiliams framhåller detta som det viktigast skälet är att vi inte har elever i skolan som med automatik är motiverade, de måste engageras och entuiasmeras och "tyvärr blir ytterst få elever upphetsade av teoretiska diskussioner om läroplansinnehåll".

Jag tror att jag någonstans visste detta även när jag stod inför grupper och just diskuterade (eller hade monolog om) läroplansinnehållet men det viktiga är att jag då inte visste vad jag skulle göra istället, nu hoppas jag få reda på det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Ovido - Quiz & Flashcards