Direktlänk till inlägg 13 mars 2017

Lärandematriser

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt


I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i grupper och arbeta på att ta fram matriser, som inte är traditionella bedöminingsmatriser utan till för att eleven ska förstå sin resa mot kunskapskraven. Jag blev positivt överraskad över hur kollegorna med iver och entusiasm tog sig an uppgiften med att formulera elevnära och konkreta tecken på att eleven tagit olika steg i sin kunskapsutveckling. I min grupp diskuterade vi begreppsanvändning och hur man i sin presentation av begrepp för ett specifikt arbetsområde skulle kunna dela upp begreppen i grundläggande och mer avancerade begrepp. På det sättet kan både elever och läraren upptäcka kunskaperna då begreppen förklaras och sätts i sitt sammanhang. Det blev också en livlig diskussion om vad som är skillnaden mellan att resonera och att argumentera, vilket är precis den typen av diskussioner och grävande i Lgr 11 och stödmaterialet som vi behöver! Idag ska vi ha gemensam konferens och det är så befriande härligt att veta vad det är vi ska göra och hur det kommer sig att vi gör det. Vi tittade på en intervju med Dylan Wiliam som jag gärna vill bjuda på:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Av ulrika magnusson - 21 november 2016 19:11

Sitter och funderar medan novemberregnet öser ner utanför, vad är det som skapar motivation hos mig, mina kollegor och våra elever? Läser i boken lärande matriser där Johan Alm beskriver hur eleverna kan bli inbjudna i sitt lärande genom att ta del a...

Ovido - Quiz & Flashcards