Alla inlägg under oktober 2017

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite som en bekant sa efter att ha tittat på ett par handskar, "one size, fits nobody". Det är alltså svårt att utforma en inspirationsdag så att alla som kommer dit känner att de har fått någon större behållning av dagen. Jag kan tänka mig att det är speciellt svårt med hundratals egensinniga pedagoger som målgrupp. Men dagen började med just den form av omskakning som jag behövde. Neil Selwyn professor vid fakulteten för utbildning vid Monash University i Melbourne föreläste under rubriken Is Technology good for Education? Det är en uppfriskande upplevelse när någon vågar ställa frågor som inte följer den strömning som ser digitalisering som lösningen på alla pedagogiska problem som skolan brottas med. Jag skulle vilja gå så långt att jag liknar det vid att någon häller klart kallt vatten i kylartanken på en bil som håller på att koka över. Som ni nog misstänker ligger det många inlägg om Neil Selwyn och väntar på att se dagens ljus. 

Ovido - Quiz & Flashcards