Alla inlägg under december 2014

Av ulrika magnusson - 28 december 2014 23:21

Har precis läst ut Walter Mischels bok om Marshmallowtestet och kom ganska snart efter det att tänka på alla böcker jag läst och alla författare som jag tar till mitt hjärta. Det är nästan som Emils gubbar som han täljer i snickarboden, läsning är för mig en högst frivillig time-out från omvärlden och jag skulle också vilja beskriva min läsning som ett mentalt täljande. Mina tankar prövas mot nya och erfarenheter träder fram, har också en inre bild av att jag har en hylla i ett inre rum där de alla finns för mig att plocka fram när jag behöver eller vill träffa dem. Walter Mischel sitter på en av hedersplatserna på den där hyllan, som en liten finurlig farbror bredvid en påse Marshmallows. Han har bidragit till att jag nu utökat mitt ordförråd med den nya bekantskapen plasticitet. En av poängerna i boken är att hjärnan är plastisk till sin karaktär allså möjlig att omforma och träna upp. Detta har några som gör anspråk på att tolka hans resultat av nämnda test glömt bort, det blir nästan som om den där Marshmallowsen predestinerar personer till att lyckas eller misslyckas. Så är det ju inte! Och nu när jag vet om att det finns belägg för både plastisitet och vikten av självkontroll så vore det rent av ansvarslöst att inte använda denna kunskap i klassrummet. Ska göra testet med mina elever när jag kommer tillbaka efter lovet, ska berätta om Walter och hans godis och förhoppningsvis tuta i en och annan elev att hjärnan är en muskel. Läser för närvarande How to cure a fanatic av Amos Oz, har slukat en annan av Stepen King och har kvar några noveller av Alice Munro. Det finns gott om plats för fler på min inre hylla. Du och jag Emil!

Av ulrika magnusson - 14 december 2014 13:56

Är ju obotligt nyfiken på vad olika it-möjligheter kan erbjuda mig och mina elever i vår vardag. Blev tipsad om e-twinning, en sajt som kan liknas vid ett globalt lärarrum. Ville bara undersöka vad som skulle hända om jag skickade ut min idé om lärande prov i cyberrymden och rätt som det var fanns det ett meddelande där. Vid ett annat tangentbord sitter någon som tycker att det här verkar intressant och vi har nu börjat undersöka vad vi kan hitta på tillsammans. Känner mig nästan lite yr av vilka möjligheter som kan öppna sig i och med denna kontakt, väntar ju också på beskedet som ska öppna dörrarna in till forskarna på Borås högskola som också vill samverka. Ska egentligen lämna in ett arbete distanskursen i engelska, men nu blir det Spotify surf en stund och en och annan glädjedans!

Av ulrika magnusson - 3 december 2014 21:04

På onsdagar tar jag en välbehövlig paus från allt och sätter mig i en källare och målar porslin. Vi är en liten grupp som har gemnsamt att vi alla är fascinerade av vad man kan skapa med färg och ritverktyg. Kanske inte behöver säga att jag har en del stående i skåpen! Med på kursen sitter en yngre tjej som går på högstadiet, hon har inte kunnat vara med de senaste gångerna eftersom hennes lärare har strösslat prov över eleverna. Idag var hon med och hon sa att "det blir såhär när lärarna ska sätta betyg, då måste de ge oss en massa prov". Mina tankar far iväg med mig och jag kan villigt erkänna att det börjar koka djupt inom mig. Att behöva plugga som en besatt för att läraren ska få ett betygsunderlag, då är det något som är fel enligt mitt sätt att se det. Hade en dragning om mina ideér om lärande prov för några av mina kollegor och att ämnet känns angeläget och "hett" kändes verkligen av under denna stund. Jag skulle så här långt in i texten vilja skriva något klokt som lösning på ovanstående problem, men jag väljer att återkomma om detta, behöver samla mina trupper först och överlägga med kloka böcker. Jag kan bara konstatera att det är ett problem som en professionell lärarkår måste ta sig an. 

Må väl!

Ovido - Quiz & Flashcards