Direktlänk till inlägg 13 mars 2016

Forskning och undervisning?

Av ulrika magnusson - 13 mars 2016 20:04

Har många gånger undrat över vad som krävs för att lärare ska utveckla sin undervisning, och hur lärares lärande kan understödjas och stimuleras. Jag deltar i läslyftet på min skola och det kollegiala lärandet som är grunden för denna insats är ett av de vackraste inslagen i vår verksamhet. När vi kan sitta ner och ta del av vad forskare skrivit om språkutvecklande undervisning och att vi får möjlighet att samplanera lektioner utifrån vad vi tagit del av. En av mina kollegor satte upp en tidningsartikel, vars rubrik var; "Varje skola behöver forskande lärare". I denna artikel berättar Anders Arnqvist om hur han har börjat beforska sin vardag som förskollärare då han upptäckte att de kunskaper utbildningen hade erbjudit honom inte riktigt räckte till. Han har också en utläggning kring att det är viktigt att både implementera och samtidigt förhålla sig kritisk till de forskningsrön och trender som ibland översköljer pedagoger i olika sammanhang. Bredvid denna artikel som tejpats upp på personalrummets whiteboardtavla valde en annan av mina kollogor att skriva "Varje skola behöver undervisande lärare". Vi påbörjade ett intressant samtal utifrån dessa rubriker och jag fick en liten inblick i hur mina kollegor kan uppfatta relationen mellan forskning och undervisning. Om jag förstod rubrikskrivaren rätt var det för många saker som hen tyckte inte hade med undervisning att göra och att det ofta plockas fram exempel på hur viktig forskning är, men att vårt kärnuppdrag till syvende och sist ändå är undervisningen. Jag ser ingen motsättning alls mellan forskning och undervisning och därför blev jag lite förvånad över kollegans "svar" på artikeln. Men samtidigt tacksam över att jag får en inblick i hur någon tänker som har en annorlunda infallsvinkel. Jag tycker att Anders Arnqvist har ett mycket sympatiskt och relevant argument till varför lärare borde beforska sin egen verksamhet och det är att vi (lärare och elever) blir drivande i vilka frågor som ska utforskas och att vi sedan utvecklar en inifrånrörelse vad gäller utveckling och skolfrågor. Minns hur Tomas Kroksmark (professor i pedagogik och utvecklare av Ribbaskolan i Gränna) hade varit hos doktorn med sin dotter. Han hade då fått frågan av läkaren om det inte var så att dottern var allergisk mot jordnötter, något förvånad hade Tomas sagt att det var hon inte. Synd sa läkaren, det är nämligen så att jag skriver en avhandling om jordnötsallergi. Tänk att få sitta i ett samtal med föräldrar och elever och kunna använda de lärarutmaningar man ibland ställs för i ett reflekterande ljus. Jag kände mig under min aktionsforskningsperiod som besökare i mitt eget klassrum, hade fått nya glasögon och var ivrig att dokumentera det som hände. Fick en ny syn på mig själv och framförallt på mina elever och hur dessa fungerade som en arbetsgrupp. Önskar mig ofta dit igen och jag önskar att jag kunde förmå andra att längta lika starkt efter en undervisning byggd på forskning, såväl egen som andras. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Ovido - Quiz & Flashcards