Direktlänk till inlägg 21 augusti 2016

Dagen före terminens början

Av ulrika magnusson - 21 augusti 2016 11:57

Sitter och lyssnar på ett program om hur man kan leva med ett större mått av tacksamhet i sitt liv, och blir än mer fascinerad när det läggs fram medicinska effekter på att ha detta perspektiv. Som så många gånger innan får Nelson Mandela vara ett exempel på hur en vis människa resonerar. Han ska ha fått besök av sin dotter och hennes son som morfar Nelson skulle få namnge. Han satt vid den här tiden fortfarande i fängelse på Robben Island och namnet han gav sitt barnbarn var Qheya Zanathemba, den som ger hopp. Sitter vid min sekretär och försöker hitta ett spår att följa i tanken kring kommande termin där jag ska kunskapa ihop med nya grupper av elever. Skulle vilja att varje barn jag möter får känslan av att just hen är anledningen till att jag är där och att det finns så många möjligheter. Tänker på den skrivning i Lgr 11 som just nu får mig att rysa och som lyder; "Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet". Har lovat mig själv att jag ska dyka ner och hitta guldkorn i Lgr 11 och försöka ta med dessa i klassrummet i samspelet med eleverna. Meningens essens är hopp genom att vi ska utgå från att vi förutsätter att alla är kapabla till ett deltagande och att det samtidigt finns något i individens egenart som är nyckeln. I morgon när jag möter min nya grupp kommer jag att bära med mig en lapp i fickan där jag i varje handling ska påminnas om att det är en unik människa jag möter, hen har något att upptäcka om sig själv tillsammans med mig och gruppen. Detta något är ett hopp om deltagande och tillhörighet.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom de...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Ovido - Quiz & Flashcards