Direktlänk till inlägg 29 augusti 2017

En återträff med Foucault i specialpedagogisk klädedräkt

Av ulrika magnusson - 29 augusti 2017 14:05

Har dykt in i det spcialpedagogikslyft som min skola för närvarande fokuserar på, och kom i den första lässtunden i kontakt med en gammal bekant. Texten handlade om inkludering och innehöll en bild av en cirkel som symboliserade en skolklass. Inom denna cirkel fanns en övervägande del röda prickar som skulle leda tanken till de som kan benämnas som "normala", inom samma cirkel fanns också blå och gröna prickar som ledde tanken till de som på olika sätt sticker ut. Denna bild triggar minnet av mötet med Michel Foucault som jag stiftade bekantskap med på Masterprogrammet i pedagogik vid Högskolan i Borås. Jag minns hans teorier om hur vi socialt konsturerar olika normer och hans studie av vad som historiskt har ansetts som avvikande och sjukligt. Vad som är avvikande och sjukligt har förändrat sig genom historien och även vi konstruerar normalitetens gränser. Bilden skulle visa olika teoribildningar kring hur inkludering kan te sig och föranledde diskussioner om vad som kan betecknas som inkludering. Vilka är vår tids avvikare och hur behandlas dessa barn och vuxna? Vad säger det om oss, om mig som pedagog och hur jag samtalar med kollegor om elever i behov. Vilka inbyggda blockeringar har jag som i snart 18 år har undervisat en sammanhållen klass med någorlunda homogena elevgrupper? Vilka murar i mina tankerum behöver jag riva för att kunna skapa en skola för alla?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ulrika magnusson - 12 september 2018 12:20

  Lärandematriser och kritiken mot dessa. https://fredrikarboga.wordpress.com/2018/09/11/matriser-missar-malet/ ...

Av ulrika magnusson - 20 oktober 2017 08:45

För ett tag sedan var jag med några av mina kollegor på en inspirationsdag kring digitaliseringen av skolan på Göteborgs Universitet. Efter 17 år i yrket är jag ganska van vid att inte ha för stora förväntningar på den här typen av dagar, det är lite...

Av ulrika magnusson - 13 mars 2017 09:46

Att göra det viktiga synligt   I fredags hade vi en intressant kompetensutvecklingsdag där fokus var på lärandematriser och formativ bedömning. Utifrån Johan Alms bok Lärande matriser-att få eleven att förstå, fick vi möjlighet att sitta i gruppe...

Av ulrika magnusson - 10 januari 2017 13:43

Har precis landat med klassen i den nya skolan och en stor fördel som jag upplevde med flytten (förutom att vi hamnade i en ny och modern skola) är att man får en chans att gå igenom sådant som hamnat i högar under årens lopp. Hittade en reflektionsb...

Av ulrika magnusson - 21 november 2016 19:11

Sitter och funderar medan novemberregnet öser ner utanför, vad är det som skapar motivation hos mig, mina kollegor och våra elever? Läser i boken lärande matriser där Johan Alm beskriver hur eleverna kan bli inbjudna i sitt lärande genom att ta del a...

Ovido - Quiz & Flashcards