Senaste inläggen

Av ulrika magnusson - 2 augusti 2015 20:06

Dags att så sakteliga komma tillbaka till verkligheten som i mitt fall handlar om att ta en helikopterutflykt över skolverksamheten. Har haft förmånen att arbeta med mer strategiska frågor på min arbetsplats den senaste tiden och det har givit mig en fördjupad insikt om hur snuttifierad skolan kan verka. Därför är det med stort nöje som jag därför sammanfattar en bok jag läst om IKT och formativ bedöming. Arbetet med att bearbeta innehållet och göra det till inspiration till andra gör att två till synes parallella spår knyts samman. 

Av ulrika magnusson - 20 juli 2015 09:02

 


Deltar med liv och lust i facebookgruppen Big five och har tillsammans med bland andra Göran Svanelid utformat ett förslag på matris som kan användas när elever bedömer lektioner. 

Av ulrika magnusson - 11 juni 2015 09:17

Äntligen dags för ett blogginlägg igen. Har varit slarvig med den delen under stora delar av den här terminen. Men nu är det hög tid att ta tag i bloggandet, eftersom det ger mig tid till reflektion och eftertanke. Några kollegor och jag har gått en kurs i flippat klassrum vilket har varit ett roligt inslag i det dagliga småsnackandet i korridoren och på fikapausen. Har inom ramen för kursen gjort filmer som jag sedan fått respons på, både av kursledaren och av eleverna. Ni kan väl gissa vilka som varit mina tuffaste kritiker?! Skämt åsido, det är viktigt att få byta plats med eleverna och själv vara med om att bli bedömd och få förslag på förbättringsområden. Tyvärr går det inte att direktlänka men kopiera och klistra in så kan du också ta del av en av mina flippar. 


http://t.co/IUf8kflJD3


Av ulrika magnusson - 7 april 2015 21:09

 Ett sätt som jag använder för att välja mina vägar in till pedagogiska tankar är att se vilka författare/forskare som ofta omnämns. Ett namn som korsat min väg flera gånger är Caroline Gipps, vilket gör att hennes bok nu ligger bredvid min läsfåtölj. Om jag inte missminner mig nämner Dylan Wiliam henne i en föreläsning och hon har då gjort en kritisk studie av formativ bedömning. Tycker att vetenskaplighet innebär att man skärskådar sina övertygelser och inte bara läser sådant som styrker det man redan tror eller vill. Ska bli en spännande resa!

 

Av ulrika magnusson - 26 februari 2015 12:44

Håller på att lära mig spela gitarr, just nu ömmar fingertopparna på vänster hand. Har talat om för eleverna att det just nu är uppförsbacke för mig och vi har också pratat om hur jag kan göra för att stå ut med att det känns trögt och att fingrarna inte riktigt gör som jag vill. Vi delar lärandets vedermödor med varandra och eleverna förstår att jag gör detta för att också sedan kunna dela med mig om när det känns som om den första uppförsbacken har planat ut och det känns roligt. Tragglar just nu Knocking on heaven´s door och det är denna låt som jag tänker uppträda med i klassrummet när jag har övat ett tag. 

Av ulrika magnusson - 6 februari 2015 23:53

Sitter och tar igen mig efter en vecka med mina underbara elever och kollegor. Bokade in ett möte på Högskolan i Borås på måndag och idag får jag mail om ytterligare ett intressant samtal. Spännande att nätverka och att se att det finns vägar fram och vidare in i mitt arbete. Läser periodvis väldigt mycket, känns som om jag måste bli bättre på att läsa mer för min egen skull. Hamnar lätt in i Stephen Kings böcker, nu senast Carrie. Det finns en förtext i boken som handlar om hur tufft livet är för ungdomar och att boken är skriven till flickor vars yttre ibland granskas med lupp. För några blir denna granskning övermäktig, till dessa flickor skrev King boken. Tittar i Lärartidningen idag och ser en artikel om Bengt Söderhäll, universitetslektor vid Högskolan i Gävle, som skriver en licentiatavhandling om hur läraryrket beskrivs i skönlitteraturen. Selma Lagerlöfs böcker är i fokus och även böckerna om Kulla-Gulla. Ska bli intressant när avhandlingen är klar! Nu stundar ett välbehövligt sportlov, med möten och vila. 

Må väl!

Ovido - Quiz & Flashcards